..SOME...






"So?" Americano di tangan di teguk.

Pandangan terus di hala ke depan. Keningnya dijungkit beberapa kali. Entah apa yang merunsingkan sahabatnya itu. Nampak kusut. Tidak terurus.

"Entah." Akmal menghela nafas yang panjang. Menggeleng perlahan.

"Dude, be a man. Take my advice bro. it will lead to your own happiness. Kalau dua-dua dok diam, main aci faham sendiri sampai ke sudah pun tak jadi apa-apa." 

Dah banyak kali dia ulang perkataan yang sama. Tell her! tell her! tapi member dia lembab macam siput sedut. Bila jadi macam ni, termenung sana, termenung sini. Macam orang mati bini. Smartphone di atas meja di angkat. Disuakan depan Akmal.

Akmal menggeleng. Dia terus berlalu keluar. Menuju ke keretanya di hujung jalan. Masuk saja ke dalam kereta, enjin dihidupkan penghawa dingin full blast. Panas. Muka nya di raup beberapa kali. Kusut. Dia betul-betul lemah dengan perasaan sendiri.

Zamri yang masih di dalam Starbucks hanya diam mengjungkit bahu. Tak faham langsung dengan sahabatnya itu. Smartphone di tangan diswipe. Nama 'Lia' di dail. "Halo Lia.."

****

Siaran ulangan drama Projek Memikat Suami di Astro Ria tak dapat menarik perhatiannya walaupun pelakon kesukaannya Aiman ada di kaca televisyen. Dah la semalam dia tak dapat tengok. Si budak Lia yang kaki korea tu dok sibuk nak tengok citer dia, citer makhluk asing handsome yang tak dapat balik ke planet sendiri. Hari ni pula macam malas je nak tengok bila hati tengah kacau. Hish~ tak dapat tengok muka Aiman lagi. Rugi!

Handphone di tangan di lambung-lambung sambil fikirannya menerawang kejadian semalam. Aku ada buat salah ke? Aku silap cakap ke? Handphone diletakkan atas meja kopi terus dia melangkah ke balkoni. Ambil angin petang. 

"Kau nak tahu tak kenapa..." Akmal memandang Bayah yang sedang enak meratah ayam tandoori. Kening Bayah terjungkit.

Akmal tersenyum melihat Bayah yang seperti orang kebulur yang tidak makan seminggu. "Kenapa roti nan kedai mamak ni sedap di makan?"

“Aku tak nak tau.” Bayah terus mengunyah roti nan yang di cicah kuah pudina hijau bersama secubit ayam tandori. Malas nak layan Akmal. Merepek yang bukan-bukan. Buat hilang mood nak makan pula nanti.

Akmal ingin mencubit roti nan yang ada di depan Bayah. Sedap pula bila tengok Bayah makan dengan selera. Belum sempat roti di sentuh, tangannya di sudu Bayah. Auch!

“Boleh tak bagi aku makan dengan aman wahai incik Akmal. Aku kebulur tahap gaban kau tau tak. Satu hari aku tak makan.” Muncung Bayah dah ke depan.

“Alaaa comel bucuk-bucuk anak pak Zaki ni. Kalau kau nak tambah 2-3 keping aku boleh tolong orderkan. Dan aku pasti malam ni kau akan mimpi ngeri abang mamak buat roti ni. Bayah~ Bayah~ mau lagi roti ka adik manis. Abangla suka tengok adik manis makan roti abangla” ucap Akmal sambil membuat gaya mamak.

Sedang dia gelak dengan lawak Akmal yang entah apa-apa itu. "Bayah!" Pantas dia menoleh  ke susuk tubuh yang berdiri di depannya.

"Farid." terluah sepatah perkataan dari mulutnya perlahan. Tubuh tinggi berbaju biru plain tersenyum di hadapannya.

Kerusi di tarik lalu terus duduk di meja yang sama. Tangan di hulur ke arah Akmal. Akmal menggenggam erat tangan Farid dan mengangguk. Dia kenal Farid. Kenal sangat-sangat. 

Mana boleh lupa dengan mamat busuk itu. Mamat busuk yang membuatkan kawan baiknya itu menangis semalaman. Dulu. Masa zaman bergelar pelajar sekolah. Zaman di mana dia dan Bayah rapat atas tiket 'bestfriend'. 

Puas juga dia memujuk Bayah dan mengutuk mamat busuk itu kaw-kaw sampai Bayah boleh tersenyum riang seperti sekarang. Sungguh dia rindu zaman baju putih seluar hijau dulu. Ketika perasaannya belum lagi berubah lebih dari sekadar kawan.

Farid merenung tepat ke anak mata Bayah. Bayah dah terkulat-kulat. Malu. Gelisah. Bayah, get a grip. It was a history. Tisu dalam handbag di selongkar. Dapat. Segera dia mengesat mulutnya. Dia berdehem sambil memandang antara Akmal dan Farid. “Aw…awak sorang je ke?” Tanya Bayah.

Farid tersenyum. Mengangguk sekali. Sudah lama dia tidak berjumpa Bayah. She’s pretty. Her beauty never change. She was his first love. Dan dia juga tahu, dia adalah lelaki pertama bagi Bayah. But, it was his mistakes. Dia yang terburu-buru. 

“Boleh aku cakap dengan Bayah kejap? Just the two of us.” Pinta Farid. Terjungkit kening Akmal. Mendengus. Dia memandang Bayah yang tidak keruan di sebelahnya itu.

“Kau nak handle mamat busuk ni sensorang ke kau nak aku stay?” soalnya terus ke Bayah. 

Bayah tersenyum. Terasa lucu dengan Akmal. Selamba badak dia je panggil Farid tu mamat busuk. “No. it’s okay. I can handle this by myself.”

“Orait then. Kalau mamat busuk ni apa-apakan kau. Kau jerit je. Aku ade kat meja tengah tu.” Akmal terus berlalu sambil memegang minumannya. Bayah mengangguk sambil tersenyum mengikut gerak langkah Akmal.

Mereka diam seketika. Farid menghela nafas panjang.
“I miss you, Bayah. Big time.” Ucapnya sambil menguis kunci kereta. Dia sedar Akmal memandangnya dengan mata yang berapi. Tepat ke arahnya.

Bayah tunduk diam membisu.

“Listen, saya tahu saya salah dulu. Saya tak percayakan awak. I was wronged. Geng Zira fitnah awak dan Akmal. Coincidently, situasi awak dan akmal masa tu, it make sense. And I really can’t think of anything. Tambah pula, time tu saya tengah serabut nk SPM. I just blew it off. I’m sorry Bayah.” Terang Farid panjang lebar. 

Dari menunduk Farid pandang tepat ke anak mata Bayah. “I wanna tell you something. Till now, I’m still missing you.” Berharap benar Bayah faham dengan situasinya.

Bayah menghela nafas yang panjang. “ Awak.”

Farid memandang Bayah. Mengharap.

“Saya dah lama maafkan awak. Lama dulu.”

Bayah mengangguk meyakinkan Farid. “Biarlah kenangan itu menjadi memori saya. Kenangan bersama awak juga telah mematangkan saya. And I really think this puppy love of ours is the sweetest ever.” Bayah senyum. 

Dia memandang Akmal di meja sebelahnya. “But I don’t intend to make our memory any sweetest no more. Because ours is history.” 

Farid turut memandang ke arah pandangan mata Bayah. Kini dia mengerti. Dia senyum sambil menggeleng. “I guess I’m at loss right now. But, at least we can still be friend right?” dia mengeluarkan handphonenya ingin meminta nombor Bayah.

Bayah senyum sambil mengambil handphone dari handbagnya. Mereka bertukar nombor dan berbual santai. Tidak sedar mata berapi Akmal memandang tajam kea rah mereka.

Bayah mengerling ke arah Akmal. Memanggil Akmal menandakan luahan dari hati ke hati telah tamat. Huluran salam dari Farid setibanya ke meja mengejutkan Akmal. “Akmal, aku minta maaf. Best man win.” Ucap Farid dan terus berlalu balik. 

Akmal terpinga-pinga. Apa cerita ni? Dia memandang Bayah untuk sebuah pengertian. Bayah menjungkit bahu. Meneruskan makan yang dah di ganggu.

Sejak balik makan malam semalam sampai lah sekarang ni, Akmal tidak call atau sms dia pun. Resah dia sendirian di rumah. Phonenya tidak pernah senyap seperti ini. Kadang-kadang Akmal akan menghantar sms hanya untuk perkara remeh.

+ Aku terpijak taik ayam depan umah.

+ Siot! Kereta aku pulak di berakkan. Memang nak kena goreng ayam ni.

+ Ibu jari kaki aku dah gatal. Nanti teman aku beli kasut baru ea.

Tapi, perkara remeh itu jugaklah yang dia layan. Membalas sms Akmal sambil tersenyum. Bahagia. Deringan telefon mengganggu khayalannya. Lekas-lekas dia berlari ke arah handphone yang berada di atas meja kopi. Mengharapkan seseorang yang menelefonnya. 

“Hello, Assalammualaikum..”

*****

Sticker photo yang ada di tangan di renung. Dia mengusap perlahan sticker photo itu. Dia rindu. Rindu dengan senyuman dan gelak tawa. Rindu dengan keletah yang lucu. Rindu semuanya.

Hujan yang tadinya rintik kini lebat membawa sekali angin sejuk. Tempias hujan mengenai tingkap kaca café itu. Menampakkan mutiara-mutiara jernih. Bunyi titisan hujan memberikan irama syahdu. Sejuk. Aircond yang terpasang lagi membuatkan dirinya kesejukan.

Sticker photo diletakkan di atas meja. Kedua-dua tangannya di gosok untuk menghangatkan diri yang kesejukkan. Menyesal pula tak bawa jaket.

Tap! 

Bahunya di tepuk perlahan. Dia menoleh. Dia tersenyum gembira.

“Terima kasih.”

“Kasih diterima.”

Jaket coklat itu di ambil lalu terus memakainya. Sejuk. “Buat susah-susah je tolong ambilkan jaket saya.”

“Untuk awak apa saja yang mampu saya buat, insyAllah saya akan buat.”

“Auwww~~ sweetnye. “ Bayah gelak manja.

Akmal senyum empat harkat. Kerusi di depan Bayah di tarik terus duduk. Sticker photo yang ada di atas meja di ambil. “Saya nak simpan.” Di unjukkan sticker photo itu depan Bayah.

“Saya nak dulu.”

“I said it first.”

Bayah ketap gigi. Geram. “Awak sayang saya tak?” kening nya dijungkit dua tiga kali. Bayah senyum dua harkat menampakkan lesung pipit di pipi kirinya.

“Main tipu. Kan kat awak dah ada banyak sticker photo. Yang ni bagi kat saya la. Biar saya simpan.” Americano di teguk. Mata Akmal masih terus memandang Bayah.

“Tapi yang dulu-dulu tu time kita bukan ada apa-apa pun”  Bayah merungut perlahan. Menundukkan wajah.

Akmal tersenyum. Bayah di depannya sekarang ni berbeza dari Bayah yang dulu. Bayah yang baru ni lebih reserved dan pemalu. Akmal pandang sikit je, bayah dah kalut. Comel. 

Usaha sahabatnya Zamri dan Lia membuahkan hasil yang positif buat mereka berdua. Zamri menelefon Lia untuk berjumpa enam mata dengan Akmal. Setelah akmal pasti dengan penjelasan Lia, dia meneruskan niatnya.

Akmal hantar rombongan meminang terus ke rumah Bayah tanpa pengetahuan Bayah. Dia redha dengan apa jua keputusan Bayah. Yang penting dia tidak berputus asa dan sanggup ambil risiko.

Bayah menunduk sambil bermain cincin di jari manisnya. Di usap-usap cincin yang bermata satu itu. Alhamdulillah, kini dia tunangan lelaki yang sudah bertakhta di hatinya sejak dulu. 

Bayah mengangkat pandangannya tepat ke wajah Akmal. Akmal juga memandangnya kasih. Lalu kedua-duanya senyum bahagia.  

Kemanisan percintaan mereka berdua baru bercambah. Untuk meniti kehidupan berdua selepas ini memerlukan baja yang berkualiti tinggi. Untung jika menggunakan baja organic dan asli. Pasti hasil yang terhasil juga berkualiti. Bercinta selepas kahwin pasti lebih manis.

TAMAT 









Comments

Popular Posts